fredag 7 augusti 2009

Förlossnings berättelse


Bilden är tagen en vecka innan Theo kom till världen.

Jag hade jobbiga förvärkar, åkte in & ut på förlossningen efter som jag trodde de va dax men jag fick åka hem varje gång.
Jag fick börja gå på special mödravården efter som jag va så stor och för att jag började ge upp hoppet.
Jag skulle få hjälp att bli igång satt på söndagen den 20 April om han inte skulle komma ut innan.

Den 17 april ca 23:00 började mina värkar så smått på natten.

Den 18 april skulle jag och mamma åka upp till reab på borås sjukhus och hälsa på min låssas mamma som låg där, Jag hade väldigt ont men tänkte att de fick gå. När vi kom ditt så klappa P (Min låssas mamma) mig på magen och sa - Nu får du ta och komma ut så mamma får slippa att ha ont.

När vi gick ner för att ta bussen hade jag så ont att jag inte kunde gå, jag satte mig på en bänk för att vila men så fort jag skulle resa mig upp så gjorde ont och tryckte. Jag sa till min riktiga mamma att jag ville gå till förlossingen och få något smärtstillande, efter som dom hade skickat hem mig innan så trodde jag att dom skulle göra de nu också.

Vi kom på förlossningen och en sköterska mötte mig, jag fick som vanligt gå in på ett undersökningsrum. In kommer Susanne Lang världens underbaraste sköterska ! Hon undersökte mig och det vissade sig att jag va öppen 3 cm.

Jag frågade lite spydigt - Får jag en tablett och åka hem nu, Så hade de alltid varit innan när jag hade kommit in på förlossningen. Men Susanne svarade - Nej, Nej! Du ska längre in, in på en förlossningssal. När hon sa de började jag gråta, jag förstogd i det ögonblicket att när jag går hem här ifrån nästa gång så har jag min son med mig. kl 16:00 började mina etablerade värkar.

Jag fick gå sakta in mott förlossnings salarna med min stora tunga mage, jag kände hur hjärtat bultade i bröstet.

Jag badade när jag kom in på mitt rum men det tyckte inte Theo om, hans hjärta slog för fort så jag fick skynda mig upp ur vattnet igen. Jag bytte kläder till en sjukhusrock sen fick jag lägga mig ner, efter som Theo rörde sig mycket fick dom sätta en "sladd" på Theos huvud för att få dom rätta hjärtslagen. Samtidigt som dom sätte den så gick vattnet efter som dom spräckte hinnan 18:10 gjorde dom de.

Jag fick ondare och ondare tillslut började mina knystvärkar 23:04, Kring den tiden bytte dom sköterska också, till Karin Andrén som va lika underbar som den första. Hon fick mig så lugn och sansad, det va även hon som hjälpte mig att få ut min son.

jag använde endast två hjälp medel lustgas och ryggmärgsbedövning, ryggmärgsbedövningen hjälpte mig så jag fick somna mellan värkarna och de va skönt. Lustgasen vad min bästa kompis hehe :) jag var helt borta i huvudet och sa massa roliga saker till Mamma och Theos pappa som vad med . Jag ville inte ta bort den från mitt ansikte, Hade stora märken kvar efter den sen. Jag använde den nog mer än vad jag skulle hehe.

Men den 19 April, två veckor förtidigt kl 00:02 föddes min lille prins och fick "barnets nr" 797. Han vägde hela 4840 g och va 52 cm lång, huvudomfång var 35 ! inte konstigt att jag va så stor. Jag födde han på sidan och han gled ut så snyggt, dom torka av han och la han på mitt bröst. Vilken känsla, jag fråga om de va en pojk fast jag visste de redan efter som jag hade tagit reda på de i v 20. Jag skattade och grät om vart annat. Efter fika som, Jag, Mamma, Kim (Theos pappa) och Britt (Theos Farmor som satt i väntrummet under hela förlossningen) hade fikat färdigt så fick vi lämna förlossningen och åka upp till BB, efter som jag hade tappat 1150 ml blod så fick jag åka i sängen ditt med Theo i famnen. Det var mysigt kan jag lova men jag var väldigt yr och trött men jag låg och titta på min pojk, jag kunde inte förstå att han va hos mig. klockan var väl kring 00:25 då.

Vi stannade på BB i fyra dagar, Jag och mamma. för att amningen och allt annat skulle komma igång ordentligt, Det kändes tryggast så för mig! Theos pappa kunde inte va med pga sina skolarbeten.

Men känslan att få komma hem med honom, att bara va vi! Bara jag och Theo. Känna lugnet och bara ha varandra det va helt enormt .. och nu har jag mitt hjärta på utsidan av kroppen .. Älskar dig Theo Wilmer Frank Gustavsson, som sedan blev ditt namn.


Theo är på bilden 1 dygn gammal .. Bilden är tagen av mig på BB.

Utan dig vore jag inte hel ..
Detta va min förlossningsBerättelse, Den bästa upplevelsen jag varit med om!

2 kommentarer:

  1. vad e de på första bilden i inlägget? haha kanske jag som e blind

    SvaraRadera
  2. Det är min högravida mage .. hehe

    SvaraRadera